Hvem skal bevise om et brev er kommet frem?

Mikkel spørger:

Jeg er til min store overraskelse lige blevet meddelt at jeg er blevet udmeldt af det boligselskab jeg bor til leje i.

Jeg får meddelelsen pr. mail da jeg har skrevet frem og tilbage med dem i forbindelse med, at både jeg og min kæreste skulle skrives sammen på lejemålet.

Jeg har 15 års anciennitet og betaler altid mine regninger til tiden.

Jeg har ikke modtaget nogle opkrævning eller rykker. Mit spørgsmål:

Kan de bare sådan uden videre slette mit medlemskab, når jeg ikke har haft mulighed for at betale de regninger de siger de har fremsendt via NETS (post)

Jeg har på intet tidspunkt været ude af stand til at betale det overkommelige beløb på 120 kr, og er yderst ærgelig over at stå til at miste min anciennitet.

Jeg har skrevet til dem at jeg ikke har modtaget deres breve, men de mener ikke at der er sket en fejl.

Jeg ser frem til at høre fra jer

Forbrugermeningen svarer:

Det kan de bestemt ikke. Det fremgår med alt tydelighed af loven at det er afsenderen af en skrivelse der bærer bevisbyrden for at den er modtaget. Med andre ord, så er det dem der skal bevise at du har fået regningerne, og ikke dig der skal bevise at du ikke har fået dem.

Det er også derfor at man altid sender den slags med en afsenderkvittering, så man kan bevise at den er modtaget.

Det du derfor skal gøre nu, er at skrive en påkravsskrivelse hvor du kræver dit medlemsskab fuldt tilbage øjeblikkeligt, samt en undskyldning. Retter de ikke ind, sender du en stævning til byretten, så vinder du sagen med største lethed.

Du kan se herhvordan du laver en påkravsskrivelse