Indskud

Svindel med indskud til lejlighed

Martin spørger:

Hej Forbrugermeningen

Jeg er i den grad blevet snydt af en svindler, som udgav sig for at være den rette ejer af en lejlighed, som jeg var interesseret i.

For at gøre en lang historie kort, så modtog jeg en SMS-besked fra Boligportal, hvor jeg har en aktiv konto. Beskeden fortalte, at jeg skulle kontakte en person på mail vedr en lejlighed, som jeg havde vist interesse. Som sagt så gjort. Jeg kom i kontakt med en person, som oplyste at han hed Kristian Appel. Kommunikation foregik på engelsk, hvilket selvfølgelig vakte min skepsis, men desværre ikke nok.

Efter længere tids korrespondance endte det med, at jeg overførte 10.500 kr til et firma ved navn Transpact.com. Overførslen skete via Transferwise.com. Inden overførslen fandt sted, havde jeg foretaget research af de nævnte firmaer, men fandt uheldigvis ikke noget alarmerende. Pengene dækkede for depositum og 1. måneds husleje for en lejlighed beliggende i Randers.

Overførslen skete mandag den 25. juli 2016 om aftenen, hvor jeg benyttede mit visadankort. Min mavefornemmelse var dog ikke den bedste om tirsdagen, hvorfor jeg rettede henvendelse til Boligportal.dk. Her blev min dårlige fornemmelse bekræftiget, da De havde haft flere sager med en person ved navn Kristian Appel. Jeg blev straks opfordret til at få spærret mit kort, hvilket skete tirsdag omkring kl 11.15.

Jeg forsøgte efterfølgende at få stoppet overførslen hos både Transpact og Transferwise. Transpact forsikrede mig om, at mine penge var i sikkerhed, hvis de endnu ikke var trukket fra min konto. Jeg hørte ikke fra Transferwise.

Til min store skræk har jeg netop nu opdaget, at beløbet (10.500 kr.) er blevet trukket fra min konto. Jeg har efterfølgende igen kontaktet både Transpact og Transferwise, men har ikke hørt fra dem.

Jeg ved godt, at jeg har været dum og yderst naiv i denne proces, men ser I nogen muligheder for, at jeg kan få pengene retur? Eller er Jeres råd at gøre indsigelse til min bank?

Ser frem til at høre fra Jer.

Forbrugermeningen svarer:

At gøre indsigelse i din bank, kommer du formentlig ikke langt med, for teknisk set har du ikke overført penge til Kristian Appel, men istedet til Transpact.com som er en uafhængig 3. mand. Du skal derimod gøre gældende overfor Transpact.com at de ikke skal udbetale pengene, idet der højest sandsynlig er tale om svindel.

Transpact er en såkaldt “Escrow” service der teoretisk holder pengene indtil sælger har leveret ydelsen, men du skal være hurtigt, for sælger vil helt sikkert fortælle at han har leveret ydelsen nu, og bede om at få pengene udbetalt.

Får sælger først pengene udbetalt, så er det ham du har et krav mod, og der skal du så kende hans adresse for at du kan stævne ham. Er han ikke dansker, skal det ske i det land han er hjemboende.

Held og lykke med sagen.