iphone6plus

Fejl og mangler i iPhone-handel – Hvem er ansvarlig?

Mikkel spørger:

Jeg har handlet med en vens ven over Facebook. Sagen drejer sig om en iPhone 6 plus som jeg har givet 1800 kroner for. Det er billigt, og så billig var den fordi den havde smadret skærmen.

På dagen i går hvor jeg modtog pakken i pakkeboksen, gik jeg før jeg åbnede pakken ned til ITFON, Vordingborg (mobil reparatør) der åbner jeg pakken og opdager først at han ikke har sendt homeknappen med som lovet. Udover det får reparatøren mobilen i hånden og siger med det samme at der er mere galt end blot skærmen. batteriet viser sig at være hævet og har næsten skubbet skærmen ud af telefonen.

Da jeg får at vide at beløbet nærmer sig ca. 2500 at reparerer, vælger jeg at tage telefonen med hjem uden at foretage nogen ændringer på den. Det er tydeligt for mig at han har udeladt at fortælle om de omfattende skader på telefonen for at sælge den for mere end den er værd (reparatøren vurderede den til 700 kroner).

Han har solgt den som fuldt funktionel, og at intet var galt på nær skærmen som var i stykker. Telefonen viser sig kun at kunne være tændt i 5 minutter af gangen. Jeg skriver selvfølgelig til sælger med det samme og han affejer mine forespørgsler om en returnering. Han anerkender efterfølgende at han kendte til skaderne, og har ikke nævnt dem for mig. Han er uvillig til at forhandle om nedslag pris og returnering

Forbrugermeningen svarer:

Idet sælger har solgt telefonen som fuldt funktionel, og det ikke er tilfældet, kan du hæve handlen og dermed få dine penge tilbage. Du skal sende en påkravsskrivelse hvor du forlanger handlen hævet, og hvis han nægter kan du via vores guide også se hvordan du kommer videre. Det hele starter lige her:

Sådan laver du en påkravsskrivelse