Bilhandel

Kan man hæve en bilhandel på grund af reklamationer?

Harald spørger:

Jeg sender en mail,som jeg har sendet til forhandlere,så i har hele sagen.

Jeg gå ude fra,da han er i mange år bilforhandler, at han vidste i forvejen at bilen fejler mange forskellige ting.

Den 20.06.2016 købte jeg en bil ved dig,hvor der var fejl i for i alt næsten 25000,- dkr,som svarer til halve salgsværdi.da du har erfaring i handel med biler,er jeg nød til,at gå ude ude fra at du vidste dette.

Forbeholder mig at politianmelder dig for bedrageri.

Du modtog min kia i bytte.

Vi er blevet enig om at jeg skal betale 18000,- dkr oveni 30000,- dkr for min kia.

Jeg kørte hjeme og opdagete efter 5 minutter at bagvisker ikke virkede og kørte tilbage.

Vi aftalte at dette bliver lavet,når jeg kom med vinterdæk og reservenøglen for  kia.

I løbet af  de næste dage opdagede jeg nogen fejl, fx hjullejr mm, i bilen som jeg skrev på en seddel og afleverede til dig fredag d.24.06.2016 personligt,sammen med en ven,som stå til rådighed som vidne.du tog en kopi af seddlen.

Du nægtete at stå lige for noget af dem,selvom de er dækket af reklamationsretten.

Jeg fik i stedet for en bekræftelese,efter stærk insistering af mig, at du betale,efter godendelse af dig, for nogen reparationer, som betyder at de gå i langtræk med sandsynlige mulighed at bilen gå i stå før udførte reparation,som du ikke godkendte under reklamationrsretvar lavet.

Jeg var altså nød til at opsøge nogen værksteder, på mine omkostninger, for at finde ud af, hvor bilens tilstand er henne.

Jeg fik bilen undersøgt, og konklusionen er begge de samme,som man kan se i tidligere fremsendete bilag.

De er god nok klar at jeg har mistet tillid til dine evner som forhandlingspartner.

Jeg sender 2 tilbud om fejlene til dig.

Du svarer ikke i rimelig tid,som man skulle forvente.

Jeg har den 06.07.2016 oprettet en klage ved bilklage.dk mod dig og din firma.

Nogen dage senere fik jeg en mail af dig, at du vil tage bile retur og erstatte 42600,- dkr.

Jeg nægter beløbet og hæver købet,dermed mister du også retten at sælge kia.

 

Min krav til dig er

18000,- dkr  kontant betalt

30000,- dkr kia

3000,- dkr afleveret vinterdæk.      I alt 51000,-dkr       + 8,5% rente fra den 20.06.2016

Eller

18000,- dkr  + 8,5 % rente fra d. 20.06.2016

+ kia  sorento  inkl vinterdæk,skal være i samme stand,som afleveret.

 

Den 10.07.2016 har jeg afleveret peugeot til dig,parkeret på din grund,og en dag sener afmeldet.

For en sikkerheds skyld har jeg optaget nogen fotos af bilen og plads udenom.

Næsten med de samme fik jeg en mail med nogen trusler,såsom – bilen  fjernes på dine omkostninger – pladsleje –osv.

De var for første gang du svar i rimelig tid – samme dag.

Så skal klagemyndighed afklare sagen.

Jeg fik besked at de kan tage op til 6 månede,altså maske 8 – 9 månede.

Begge to biler – kia og peugeot stå og mister værdien

Forbrugermeningen svarer:

Du skal først og fremmest få hentet din bil igen hurtigst muligt, du har nemlig IKKE ret til at hæve handlen i dette tilfælde. Du har til gengæld krav på at få udbedret de fejl der er dækket af din reklamationsret, men det vil din sag ved Bilklage.dk afklare. Det er bilhandleren der bestemmer om købet skal hæves hvis han ikke vil dække reklamationsretten. Så hent bilen og vent på en afgørelse.

Slutteligt skal det nævnes at du ikke har skyggen af grundlag for en bedragerianmeldelse, så undlad at bruge tid på dette. Du kan også vælge at stævne manden i en civilsag, men den vil helt sikkert tage lige så lang tid som bilklagen, så vores råd er at du venter på Bilklage afgørelsen.